Drahí bratia a sestry!

Bol som oslovený, aby som sa pokúsil o preklad zo slovenčiny do češtiny. Jedná sa o článok na webe www.tkkbs.sk ohľadom dezinformácií liberálnych médií o pápežovom interview na tému homosexuálnych zväzkov... Článok je na : https://www.tkkbs.sk/view.php?cisloclanku=20201024010.


  Vatikán 24.10. (RV Přinášíme komentář vedoucího slovenské redakce Vatikan News Jozefa Bartkoviaka SJ. Ve zvukový podobě zaznël ve vysílání . 

Objevuje se nový světlo v kontroverzi kolem výpovědi papeže Františka v dokumentárně-bibliografickém filmu Francesco od rusko-amerického režiséra Jevgenija afinejevského. To, co světový media echovo přinesli ve středu 21. 10. jako zprávu o historickém obratu v učení Církve o legalizaci homosexuálních svazků, se prokázalo jako hrubá dezinterpretace. 

Samotná americká agentura CNA, která přišla se správou , že papež mění dosavadní učení Církve, na druhý den publikovala nový článek, ve kterém píše, že medializované výpovědi ve filmu ,,jsou výsledkem montáže rozličních vět z papežovho interview a ich prezentování jako souvislého celku.".

Agentura ku temu uvádí, že samotný režisér Jevgenij Afinejevskij její reportérům podal skutečnosř tak, jako kdyby papež František vyprávěl na tému údajných ,,civilních svazků" přímo jemu. Avšak vyšla najevo skutečnost, že se jednalo o archivované nepožité části z materiálu nasnímaného ještě v roce 2019 v rozhovoru papeža Františka s mexickou žurnalistkou Valentinou Alazraki pro medium Televisa.

Realitě nezodpovídá ani samotnej termín ,,registrované partnerství", který vzbudil ve veřejnosti největší rozruch. Španělský výraz ,,convivencia civil" vyjádřuje bývání ve společné domácnosti, avšak ne automaticky partnerský svazek. Autoři však posunuli význam tímto směrem, když v titulkách výraz přeložili do angličtiny právním termínem ,,civil union" ( civilní svazek ).

Po analýze kontextu, z kterého jsou jednotlivý části vět vybrány a spojené dohromady je všem jasné, že papež v žádném případě neříká o legalizování homosexuálních svazků. Soustřeďuje se na něco jinýho, a to na otázku vztahu rodičů k dítěti, u kterého se projevila homosexuální tendence. Rodiče majú tuto skutečnost akceptovat a dítě zahrnout rodičovskou láskou. 

Právě v témhle kontextě papež ve filmovém spracování říká: ,,Homosexuální osoby mají právo být v rodině. Jsou Božími dětmi, mají právo na rodinu. (...) Není možné nikoho vyhadzovat z rodiny, ani mu proto strpčovat život." V pokračujících větách originálního interview s Valentimou Alazraki, které se do filmu už nedostali, papež ještě výslovně upozorňuje: ,, A to neznamená, že míním schvalovat homosexuální akty, ani nejméně."

Manupulace smyslu výpovědi rspondenta posouvá filmařskej artefakt do nového světla. Ke otázce profesionální etiky dokumentárního žánru se zřejmě vyjádří i odborníci filmové vědy. Paradoxem zůstává, že cena byla udělena filmu právě za historiografický přínos. 

( Poznámka prekladateľa: Ospravedlňujem sa za nepresnosti v českej gramatike, lebo som ju v dostatočej miere neštudoval a ni ju v dostatočnej miere neovládam. V prípade, že nájdete gramatické chyby, prosím, napíšte mi o tom správu. Ďakujem. )